SYSTEM OŚWIATOWY MIASTA
Jednym z głównych zadań realizowanych w obszarze oświaty jest zwiększanie możliwości indywidualnego rozwoju ucznia, motywowanie do dalszego pogłębiania wiedzy oraz zdobywania nowych osiągnięć. Miasto Mrągowo w celu wspierania dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej oraz osiągającej bardzo dobre wyniki w nauce realizuje Mrągowski Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży.
Szczegółowe informacje dotyczące programu znajdują się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY
246
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci z terenu miasta w wieku 3-6 lat objęta wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez Miasto Mrągowo
31,74 %
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w placówkach prowadzonych przez Miasto Mrągowo w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu miasta
22,73
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
2,71
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
1 796
Liczba uczniów w szkołach podstawowych
101,58 %
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
8,40
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
8,33
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
SYSTEM OŚWIATOWY MIASTA MRĄGOWA W 2021 R.
W roku szkolnym 2020/2021 Miasto Mrągowo było organem prowadzącym dla 2 ośmioletnich szkół podstawowych oraz 2 przedszkoli w podziale na:
Szkołę Podstawową nr 1 im. Mikołaja Kopernika;
Szkołę Podstawową nr 4 im. gen. Stefana Grota Roweckiego;
Przedszkole nr 1 "Stokrotka";
Przedszkole nr 2 "Bajka".
Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2020/2021
378
Liczba zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2020/2021
250
Liczba zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2020/2021
128
Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2020/2021
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego
Baza lokalowa szkół podstawowych i przedszkoli
5 323 765 zł
Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych przedszkoli i żłobków ogółem w 2021 r.
5 086 415 zł
Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych przedszkoli w 2021 r.
237 350 zł
Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych żłobków w 2021 r.
Dotacje dla niepublicznych przedszkoli i żłobków w 2021 roku
KSZTAŁCENIE UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
System oświaty zapewnia dzieciom oraz młodzieży możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz specjalnych form pracy wychowawczo-dydaktycznej. Wsparciem w rozwiązywaniu zdiagnozowanych problemów obejmuje się także rodziców i nauczycieli. Dyrektorzy mrągowskich szkół i przedszkoli zatrudniali specjalistów zgodnie z zaleceniami Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej. Dodatkowo podejmowano szereg działań:
Szkoła Podstawowa nr 1:
dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości uczniów;
zapewnienie możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
zapewnienie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi m.in. poprzez umożliwienie realizowania indywidualnego procesu kształcenia i zajęć rewalidacyjnych;
rozpoznawanie potrzeb oraz możliwości psychofizycznych i edukacyjnych ucznia;
indywidualizowanie pracy ucznia na lekcji;
dostosowanie oferty zajęć specjalistycznych oraz zajęć pozalekcyjnych do potrzeb i możliwości uczniów (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia ręki, integracja sensoryczna, zajęcia rozwijające kompetencje społeczne, rehabilitacja ruchowa);
prowadzenie cyklicznych spotkań z psychologiem oraz z pedagogiem;
organizowanie warsztatów profilaktycznych oraz warsztatów dla rodziców ze specjalistami;
angażowanie dzieci do aktywnego udziału w życiu klasy (wycieczki, wieczory filmowe);
zapewnienie nauczycieli współorganizujących proces kształcenia w klasach integracyjnych oraz pomocy nauczyciela dla uczniów z orzeczeniami (autyzm, Zespół Aspergera);
organizowanie zajęć otwartych dla rodziców i nauczycieli oraz dnia otwartego dla rodziców umożliwiającego skorzystanie z pomocy wszystkich specjalistów pracujących w szkole.
Szkoła Podstawowa nr 4:
zapewnienie opieki nauczyciela wspomagającego lub pomoc nauczyciela;
dostosowanie oferty zajęć specjalistycznych do potrzeb i możliwości uczniów: zajęcia rewalidacyjne, logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, integracji sensorycznej (SI);
prowadzenie terapii psychologiczno-pedagogicznej (rozmowy, konsultacje, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne);
zapewnienie rewalidacji usprawniającej ruchowo i gimnastyki korekcyjnej;
utrzymywanie stałego kontaktu rodziców z wychowawcą, pedagogiem, nauczycielami specjalistami i dyrekcją szkoły w celu analizy funkcjonowania dziecka w szkole, dostosowania metod i form zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem.
Przedszkole nr 1:
zapewnienie zajęć rewalidacyjnych, logopedycznych, rehabilitację ruchową, integrację sensoryczną, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne;
dostosowanie metod, form i treści nauczania do możliwości dzieci;
zatrudnienie pomocy nauczyciela zgodnie z orzeczeniami;
utrzymywanie stałego kontaktu nauczycieli specjalistów oraz wychowawców grup z rodzicami dzieci.
Przedszkole nr 2:
prowadzenie oddziałów integracyjnych, zgodnie z potrzebami dzieci;
objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną wszystkich wychowanków, którzy tego potrzebują;
zapewnienie zajęć rewalidacyjnych, logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, terapii integracji sensorycznej (SI), terapię ręki, zajęć w ramach Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) oraz rewalidacji ruchowej;
utrzymywanie stałego kontaktu rodziców z wychowawcą, pedagogiem, nauczycielami specjalistami i dyrekcją szkoły w celu analizy funkcjonowania dziecka w szkole, dostosowania metod i form zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie;
zapewnienie opieki nauczyciela współorganizującego w trakcie zawieszenia zajęć.